Ett kylslaget jobb

Det är nästan svårt att tro men om man halkar sig ner till vår hamn så kan man se hur pirbygget fortsätter nu efter helgerna.

Isen ligger tjock och inte känns de sydvästliga vindarna varmare än de tidigare nordostliga.

Grova maskiner står lite varstans med sin last.
  Den här stod på andra sidan vägen och även den hade fyllnadsmaterial på flaket,
Men nu hörs det ett muller av larvfötter som kommer rullande och det är ju vår Christer! som kommer med ett stort betongrör i nypan.
  Längst ut där A-bryggan nu slutar där står en av Skanskas "gubbar" i beredskap. Han var mycket väl påpälsad!

Röret sänks ner och trycks ihop med de tidigare.

Dubbla uppsättningar rör på något olika nivåer ska sörja för omsättningen av vatten så att det inte blir alltför stillastående innanför den nya piren.

De här rören ligger i skarven mellan den gamla kajen och den nya pirvinkeln och så småningom så kommer vi att promenera ovanpå alltihop.

Snabbt byter Christer till grävskopa på maskinen för att kunna bättra på underlaget till nästa rör när nivån inte stämmer riktigt.
När den här mannen inte balanserar på rören så står han på en vinglig flotte och han är välklädd han också.
  Nu åker vi hem till den goa stugvärmen igen medan maskinerna mullrar i hamnen och ger oss alla en bättre hamnmiljö.

Om du känner bara lite normal nyfikenhet så kan du klicka här